dissabte, 6 d’agost del 2011

A LA TARDA, SELLONS I TIMONS





El tramvia 24 ens va deixar al cor de la ciutat. La primera impressió és que està ple d'estrets carrers plens de bicicletes, de petits edificis molt colorits i de preciosos canals.

Per entendre Amsterdam i Holanda sencera, necessitem conèixer dos factors que les han marcat profundament: els canals que els han permès guanyar terreny al mar i el seu caràcter mercantil que els va portar a tenir colònies en altres continents.

No hi havia cotxes dins de la ciutat, les bicicletes són el principal transport.

Les bicicletes per als que som vianants i no estem acostumats a elles tenen el seu perill. Van bastant ràpid pels carrils bicis. Tot el que es diu de la quantitat de bicicletes que hi ha és poc en comparació amb les que vam veure per tota la ciutat.

La gent les fa servir per tot, per sortir a la nit a prendre alguna cosa, per anar a comprar, per portar el nen a l'escola. Tant és que faci més o menys fred o calor. És un transport barat, no contamina i afavoreix l'exercici físic.

El tramvia ens va deixar al centre i de seguida notes que Amsterdam és una ciutat molt viva, alegre i multicultural. És difícil sentir-se estranger perquè és una ciutat de tots i per a tots.

Tot d'una apareixen fragants roses, Sant Martí d'un blau intens, gira-sols daurats i files senceres de bells tulipes ... estem en Bloemenmarkt (mercat de les flors). Tot i la multitud val la pena les olors, colors i racons.

Al final del mercat ens trobem amb la torre de Pedra (Munttoren) i d'allí a l'embarcador Rokin. Amsterdam té més canals que Venècia i més ponts que París. Per tot això va valer la pena fer un creuer turístic pels canals.

Aproximadament dura una hora i costa 9 euros per persona.

Vaig estar atenta a l'explicació i no vaig prendre notes perquè la dificultat està en escriure els noms. Però la sensació és com tornar al Amsterdam de l'edat d'or. Les cases formen un mosaic d'estils arquitectònics al llarg de quatre segles. Em va quedar que les mansions més extravagants són a la Corba Daurada, cosa que em va recordar a Barcelona amb la seva Masana de la Discòrdia del Passeig de Gràcia.

Tota la bellesa dels edificis que pobla el centre històric no ha sucumbit a la febre constructora gràcies a la mobilització popular conscient del tresor que tenen.

El creuer et permet observar els edificis més emblemàtics de la ciutat.

Ja a terra tornem per un carrer d'arcades fins Spui. Era divendres i vam poder visitar un mercat de carrer de llibres i de pintures. Acabem sopant a prop de la famosa plaça Dam, centre geogràfic i històric de la ciutat.

El terme "dam" significa "dic", i Amsterdam, "dic sobre el Amstel.

La part oest d'aquesta plaça està dominada pel Palau Reial (Koninklijk). A la seva dreta, destaca la silueta de l'Església Nova (Nieuwe Kerk), temple nacional, lloc de casaments i coronacions de la família reial.

Hi ha també un monument en honor dels soldats caiguts en la segona guerra mundial.