dissabte, 6 d’agost del 2011

AL MATÍ, BARRI DELS MUSEUS A AMSTERDAM

Quan el nostre avió va aterrar a l'aeroport de Schiphol, al voltant de les 9.05 h, no m'ho podia creure ! Estava a Amsterdam! , es complia un somni.

Els 13 km que vam recórrer fins al centre de la ciutat em van servir per repassar les quatre paraules que havia intentat aprendre:

dag / hola; bedankt / gràcies; ja / si; nee / no; Wat Kost? / quant costa? ; Ik spreek geen Nederlands / no parlo holandès

És un idioma molt gutural i difícil d'assimilar per als llatins. Tothom parla anglès com a segon idioma, però segur que els holandesos agraeixen alguna deferència amb la seva llengua, només per cortesia hauríem de fer-ho

sempre que visitem un país amb idioma diferent al nostre.

Amsterdam és una ciutat petita - el centre es pot creuar a peu en uns 30 minuts - i dóna la sensació de ser com un poble gegant. El nostre hotel, el Bronckhorst, estava situat al centre del Barri dels Museus, al sud (zuid) de la ciutat i el tramvia 24 ens traslladaria en cas d'estar cansats.

El millor d'arribar en un vol d'hora és que pots aprofitar bé el primer dia i així ho vam fer.

Sortim a passejar per aquest barri dels museus, realment elegant i bonic.

La primera foto se la va endur un edifici amb frontó cobert de relleus de muses; és una sala de concerts que passa per tenir la millor acústica del món, el Concertgebouw. Està situat a la plaça més gran d'Amsterdam, Museumplein, que després d'observar bé penses que li sobra el "plein" i més aviat sembla un parc molt gran.

A la part nord està un dels museus més visitats, el Rijksmuseum (Museu Nacional), que no vam veure perquè està en obres de remodelació, (em vaig perdre Rembrandt). És un edifici que en si mateix és una obra mestra i alberga la major col lecció d'art dels Països Baixos.

A la banda oest ens esperava el Van Gogh Museum on estan reunits 201 quadres, 437 dibuixos i 31 gravats del famós pintor. Portàvem l'entrada comprada per internet per no haver d'esperar una llarga cua (14 euros).

Tot i tenir la major col.lecció d'obres del pintor, la meva sensació és que queda escàs. La sala amb les obres que va fer en la seva estada a St Remy de Provence és la que més em va agradar.

De sobte les emocions van aflorar, estava davant de "Camp de blat amb corbs", i vaig recordar un treball de grup que havia fet amb els meus alumnes.

En sortir del museu ens prenem la típica foto de les lletres gegants "I AMSTERDAM".

He de dir que Amsterdam és la ciutat europea amb més museus per metre quadrat, una oferta d'uns setanta. Tant art potser pugui marejar al viatger, per tant, convé estudiar les possibilitats.

A prop de la plaça dels museus hi ha el Vondelpark, el pulmó verd de la ciutat. Allà els amsterdameses celebren barbacoes i gaudeixen en els dies lliures. Nosaltres no el vam visitar. Al parc recomanen menjar en Vertigo, un bruine cafè on serveixen un bon menú.

Els bruine cafè (cafè marró) estan per moltes cantonades, els diuen així per les taques que deixava el tabac de la gent que s'asseia tranquil.lament a llegir o a xerrar amb amics. També les fustes fosques i nobles amb el fum i el pas dels anys s'han tornat encara més "marrons".