Seguint la nostra ruta per la regió
turca d'Anatòlia Central sortim per la serra de Taure cap a Konya
situada al centre d'aquesta àrida estepa. Al llarg d'aquesta ruta
vam poder veure camps i camps d'opi, a Turquia està permès el seu
cultiu.
Aquest dia nosaltres vem gaudir d'un menjar
tradicional en una posada del segle XII transformada en restaurant.
Degustem Lahmacum, molt semblant a la
pizza, fet amb carn picada, ceba, llimona, julivert i espècies sobre
una massa finíssima de pa, tot enrotllat.
Després un estofat de xai barrejat
amb albergínies, tomàquets, all i ceba, cuinat en una planxa,
espècie de paella sense vora ni nanses.
Per a postres el típic Baclava,
pastís de pasta de full farcit i xarop de mel.
Després de més de 400 km arribem a
la ciutat de Konya. Aquesta ciutat és sense cap dubte la més
austera de tota Turquia. Els seus habitants són musulmans,
respectuosos amb la religió i molt conservadors. La majoria de dones
encara es cobreixen de cap a cap amb els vels negres (charchaf) i en
molts establiments difícilment es pot adquirir alcohol.
Aquesta ciutat es remunta a més de
4000 anys i és el bressol de les ordres de dervixos i lloc de
peregrinació per a musulmans de tot el país.
Els dervixos són una espècie de
místics musulmans (la mística àrab és coneguda com sufí) per les
seves pràctiques inusuals, en concret una dansa sagrada.
Al segle XIII, quan la ciutat era la
capital del sultanat de Rum, va acollir una important massa
d'immigrants que fugien de la invasió mongola. Entre aquests
nouvinguts hi havia la família de Celaleddin Rumi, d'origen afganès,
un dels filòsofs-poetes místics més importants de tot el món, la seva influència continua fins als nostres dies.
S'anomena habitualment Mevlana Rumi.
Mevlana significa etimològicament "Mestre dels mestres".
Ell creia que "la música i la dansa representaven un mitjà per
induir un estat estàtic d'amor universal i oferien una manera
d'alliberar l'individu de l'ansietat i el dolor de la vida diària."
('Turquia. Guies visuals del País Aguilar.')
Així, després de la seva mort es va
fundar l'Ordre Mevlevi, més coneguda com els dervixos dansaires, que
es va expandir per tot l'imperi otomà i va arribar a ser una
important influència des dels Balcans fins a Egipte.
La part principal dels seus rituals és
el Sema, una dansa simbòlica que representa el viatge espiritual de
l'home que a través de la raó i l'amor arriba a la perfecció amb
Déu.
A poc a poc els dervixos passen d'un
estat a l'altre. Quan giren simbolitzen l'ascensió cap a l'amor
diví. Després tornen a l'estat de submissió, fan una reverència i
detenen la dansa en sec.
Actualment s'ha fet d'aquesta dansa
una atracció turística. S'ofereix contemplar-la en un escenari
original (una Kervansaray del s. XIII) com a sortida opcional,
degustant té de canyella, poma o clau i podent fumar a narguile (és
un objecte que s'utilitza per fumar tabac especial de diferents
sabors)
El preu d'aquest espectacle és de 25
euros.
La visita principal a la ciutat de
Konya és el Museu Mevlâna i el Mausoleu. Aquest conjunt va ser
construït per Sinan, un dels arquitectes otomans més famosos, i es
calcula que rep més de dos milions de visitants per any.
L'interior conté la tomba
d'importants dervixos, la del propi Mevlâna i fins i tot relíquies
com pèls de la barba de Mahoma.
Vaig quedar impressionada per les
llàgrimes de molts pelegrins musulmans que no podien ocultar les
seves emocions al contemplar-les.
El que més em va agradar va ser la
cúpula de rajoles turqueses que és una preciositat.
El Museu conté catifes, instruments
de música sacra, poemes i manuscrits, vestimentes dels dervixos i
altres elements relatius a la religió.
De nou en ruta visitem un
caravanseray.
Caravanseray significa palau de
caravanes. Era una mena de refugi defensiu i alberg per comerciants,
pelegrins o soldats que feien la ruta de la seda i paraven a
descansar. Allà tenien tots els serveis: mesquita, hamam,
allotjament i menjar. El govern no els cobrava res per allotjar-los perquè volia assegurar-se que els comerciants arribessin bé al seu
destí i així poder cobrar els impostos, que és d'on obtenia beneficis.
Aquests caravanserralls van ser
construïts al llarg de les carreteres que van des Antalya - Konya -
Kayseri a la terra dels turcmans passant per Erzurum i Tabriz i de la
regió del Mar Negre a l'Iraq, a una distància una de l'altra de
30-40 km, un dia de camell.
El caravanseray de Sultanhani va ser
el més important, el més gran i el més espectacular perquè es
trobava enmig del no-res. Actualment està acorralat per les cases
del poble el que dificulta la seva valoració original.
La primera impressió, des de
l'exterior, és la seva robustesa i també la seguretat per a la tranquil ·
litat dels viatgers: torres molt altes, murs molt gruixuts i només
dues portes d'entrada.
Necessitàvem airejar-nos una mica de
tants quilòmetres en autocar i estirar les cames, així que vam
recórrer totes les seves estances.
Passem a un immens pati interior amb
una petita mesquita al centre i nombroses habitacions al seu voltant
que eren dormitoris, cuines o sales per a ús divers (principalment,
el comerç).
Ens va dir Betül que aquestes estades
són en veritat iwans, clàssics distintius de l'art islàmic
consistents en un espai delimitat per només tres parets, deixant el
quart costat al descobert.
Més enllà del pati es troba l'immens
magatzem.
Actualment gairebé tots els paquets
de turisme que fan ruta per Turquia inclouen la visita. (L'horari
d'obertura oficial és de 9.00 a 18.30; entrada gratuïta)
Per fi veiem el volcà Hasan que
assenyala el límit amb Capadòcia.
1 comentari:
Hoy solo he mirado las fotos, me parecen mas que interesantes. bon nadal.
Publica un comentari a l'entrada